EL PROCÉS DE FAMILIARITZACIÓ

Comencem un nou curs i els infants d’i3 inicien els seus primers contactes amb l’escola. Sabem de la importància del procés de familiarització dels infants, ja que els suposa passar d’un context familiar o de llar d’infants a un altre context diferent. Però, com hauria de ser aquest procés per respectar a cada infant i les seves invididualitats? Com famílies i equip educatiu podem treballar plegades?

La familiarització és un camí o procés que cada infant viu a nivell emocional tenint en compte el que suposa la separació de la seva família i l’adaptació a un nou espai amb noves persones. És un moment de creixement i aprenentatge per a tothom: infants, famílies, mestres i comunitat.

Cada infant és únic i necessitarà el seu temps d’acollida i d’integració a l’escola, el qual no serà igual per a tothom, donada la individualitat de cada infant. Cal respectar aquesta individualitat i vetllar perquè l’infant se senti bé a l’escola amb l’acompanyament d’una persona referent afavorint així un temps serè i acollidor perquè cada vegada es senti més segur i vagi deixant de necessitar l’acompanyament d’aquesta persona de referència.

L’objectiu és afavorir el procés de familiarització, el qual esdevindrà més planer amb una relació de cooperació i diàleg entre mestres i famílies. Hem d’anar plegats per fer aquest camí.

Una bona idea per fer aquest procés de familiarització més planer és visitar l’escola abans de començar el curs: veure el pati, conèixer les aules, mestres, etc. Això donarà confiança i tranquil·litat a l’infant; creant un ancoratge a la seva memòria i aprofitant aquesta vivència per expectatives positives i engrescar-lo a voler anar a l’escola.

Uns dies abans de començar el curs, també és necessari començar a regular els horaris. Anar a dormir d’hora ha de ser una prioritat per tal que l’infant estigui prou descansat per afrontar el que serà, de segur, un dia ple d’emocions i experiències noves, així com també serà important preparar conjuntament la motxilla el dia anterior per començar a fer-lo partícip i poder-lo anar conscienciant del que es trobarà l’endemà.

Consells per a un bon procés de familiarització

  • Preparar plegats les coses que s’han de portar a l’escola.
  • Respectar els objectes que l’infant pugui portar els primers dies de casa, ja que fan d’enllaç entre un espai i l’altre.
  • Anar posant paraules a allò que pot estar sentint o vivint.
  • Validar les seves emocions. És comú que plorin, canviem frases de l’estil “no passa res” o “no ploris” per altres com “entenc que estiguis, trist/trista”
  • Mantenir un contacte directe i diari família-escola.
  • Sempre ens acomiadarem abans de marxar i li farem saber quan tornarem, d’aquesta manera, l’infant veurà que la persona referent no desapareix i que cada dia torna quan diu que ho farà.

NO ÉS L’INFANT QUE S’ADAPTA A L’ESCOLA SINÓ QUE, TOTS I TOTES, ENS ADAPTEM A UNA NOVA CONVIVÈNCIA.

Tot i que és un procés que demana el seu temps, totes les criatures es familiartitzen al nou entorn i tenen unes experiències molt positives que els ajuden a créixer amb seguretat, fent nous i rics vincles. Definitivament l’escola esdevé la seva segona casa. Els seguirem acompanyant amb estima al llarg de la seva escolaritat.

Per a saber-ne més…

Recomanacions literàries:

  • La súper Sara a la súper escola de Cressida Cowel.
  • L’escola d’en Pol de Liesber Slegers.
  • L’escola, un llibre animat de Nathalie Choux.